tisdag 31 mars 2009

Aprilsockor i mars

Aprilsockor halvvägs klara.
Drygt halvvägs på Sockklubbens aprilsockor - Diagonal Lace socks. Enligt mönstret ska dom stickas från tån och uppåt, men det är inget som jag fixar. Har provat 4-6 olika varianter på "toe-up"-uppläggning och ingen kommer överens med mig eller om det är tvärtom...

Till slut tröttnade jag och bestämde att om jag ska sticka dom så får det bli som vanligt - med mudden och skaftet först. När dom väl sitter på fötterna är det ingen som ser skillnaden på spetsmönstret och värmer gör dom lika bra!

Använder stickor nr 2 och det är stor skillnad mot 4½ som jag har till Vivian-koftan. Kul att variera med ibland då koftan blir väldigt tung att sticka när man kommit en bit på väg.

2 kommentarer:

Mildamakter sa...

Jag fixar inte heller toe-up, det har jag insett nu efter att ha provat fler gånger än jag vill komma ihåg...men det var ett riktigt läckert garn du valt! :o)

K sa...

Mildamakter:
Ja du, fixar det inte - men jag förstår det fina med att sticka från tån och upp.
En halv mönsterrapport och avmaskningen för tån kvar och garnet är slut! Hade ju inte hänt om jag börjat i "rätt" ände...
Jag har ett lite rödare garn som jag hoppas fungerar att sticka tådelen i.
Garnet är från något tidigare garnbyte, färgen helt OK.
Kram