lördag 15 augusti 2009

Tumvantar till sonen

Vantar till sonen.
Ännu något färdigstickat av garnet från Viveka. Vantar till sonen! Först skulle han inte ha några, 16 åringar använder inte vantar, eller... När jag sen påminnde hur det brukar låta vintertid på morgonen när han letar vantar för att cykla till bussen och skolan så fick jag göra ett par ;-)

Dom skulle inte sitta åt i resåren och även själva handdelen skulle va´ rymlig. Fick t.o.m. en hand avritad på ett papper för att kunna mäta efter...)

Efter lite letande hittade jag det här mönstret på nätet: http://www.hjsstudio.com/rc2hand.html. (Finns även här: http://knitwithkt.blogspot.com/2007/11/basic-mens-mittens.html) Jag har gjort en svensk översättning som jag tänkte lägga ut här så fort jag hinner.

Garnet är härligt skönt att sticka med, sticks inte, delar sig inte och finns i mängder av nyanser. Just till sonens vantar har jag använt ett grått garn och gjort lite blåa ränder. Bambustickor 3½. Vikten är endast 59 gram. Kanske inte de allra varmaste vantarna mitt i vintern men alldeles perfekta i början och slutet på vintern.

Även dottern har beställt ett par vantar. Funderar på att använda samma mönster och antal maskor men gå ner i storlek på stickorna. Om hon nu inte kommer fram till att hon vill ha en annan modell...

2 kommentarer:

Kristina sa...

Vantarna ser mycket mysiga och fina ut. Verkar vara ett bra grundmönster för just tumvantar

K sa...

Kristina:
Dom blev godkända ;-)
Kanske man ska göra ett gäng i snarlika färger, då borde det alltid finnas ett par som passar när det är bråttom på morgonen. Ingen är ju speciellt för höger resp. vänster hand :-)
Lättstickat mönster!