söndag 18 januari 2009

Det går framåt


20 varv har jag gjort på min Viviankofta! Toppengarn och stickor 4½ gör att varje varv syns tydligt. Även mönstret framträder bra. Jag har hittat en varitant med knappar istället för dragkedja. Tänkte göra den och har ändrat lite med maskorna ute i kanterna. Skriver mer om det i kommande inlägg.


För att få mönstret så lättläst som möjligt har jag ritat upp det i ett "excelaktigt" program. Aviga varv är ojämna och gråtonade. En ruta = en maska. På varv 20 har jag spegelvänt ett parti på flätorna mot vad mönstret säger. Har gått efter hur det ser ut på bilderna av koftan. Det verkar bli mer riktigt tycker jag.

130 varv återstår upp till axlarna. Därefter görs armarna och allt kopplas ihop för att sticka ok och huva. Riktigt kul är det och jag gillar att sticka koftor och tröjor bättre än vantar och sockor - utan tvekan!

Nu måste det bli lite sömn för att jag ska orka sticka vidare i morgon också... God Natt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Superläcker kofta. Vad anväder du för garn? Blir sugen på att köpa ett mönster och starta en jag med.

Anonym sa...

MammaPuhStickar:
Tack!
Jag använder M&K EcoUll, brun nr 1982. Toppenhärligt garn att sticka i.
Köp gärna mönstret, koftan blir toppen. Åtminstone tror jag det när den väl är klar :-)
Är du (eller blir) medlem i Ravelry så finns en Vivian-KAL att få tips och idéer från.

Anonym sa...

Tack, ja det garnet är helmysigt. Får ta mig in på Ravelry och kika.